Тэма мерапрыемства:" Скарбы школьнага музея"
Мэты і задачы:
1) адукацыйная - стварыць умовы для пашырэння ведаў навучэнцаў аб традыцыйнай матэрыяльнай і духоўнай культуры беларусаў; выкарыстоўваючы гісторыка-краязнаўчы матэрыял, прадстаўлены ў школьным музе;
2) развіваючая - спрыяць развіццю пазнавальнай цікавасці вучняў да гісторыі і культуры роднай краіны, садзейнічаць пашырэнню кругагляду, а таксама развіццю ўяўлення і памяці;
3) выхаваўчая – садзейнічаць фарміраванню ў вучняў светапогляду, часткай якога з'яўляецца паважлівае стаўленне да матэрыяльнай і духоўнай спадчыны продкаў, каштоўнасцей нацыянальнай культуры, дасягненняў нашага народа, разуменне яго ўкладу ў скарбніцу агульначалавечай культуры.
Форма правядзення: экскурсія.
Абсталяванне:
1. экспазіцыя школьнага “Беларуская хатка”:
2. дапаможны лекцыйны матэрыял для правядзення экскурсіі.
Ход мерапрыемства:
Уступнае слова: Добры дзень, дарагія рабяты! Сёння я запрашаю вас на незвычайную экскурсію ў «Беларускую хатку», экспанаты якога распавядаюць пра тое, як жылі нашы продкі – жыхары беларускай вёскі яшчэ ў пачатку XX ст. Незвычайнасць нашай экскурсіі будзе заключацца ў тым, што мы зможам дакрануцца да некаторых прадметаў, якімі яны карысталіся кожны дзень.
Мы ўваходзім у наш музей і як раз пераступілі праз парог. А ці ведае вы, навошта ў хаце парог? "Ад парога хату не мятуць", - вучыць народная мудрасць. Здавалася б, ці так важна, як месці хату. Галоўнае ж, каб было чыста. Так, але парог-месца ў хаце незвычайнае, з ім звязана мноства народных звычаяў, абрадаў і прымет. Парог разумеўся людзьмі як своеасаблівая мяжа, якая аддзяляе чалавечае жытло ад прасторы «за парогам» - неасвоеннага, нежылога і, значыць, варожага для чалавека. Парог, акрамя таго, лічыўся месцам, дзе жывуць душы продкаў, якія могуць уплываць на людзей, на іх здароўе, багацце, узаемаадносіны з іншымі людзьмі. З гэтым вераваннем звязаны розныя звычаі, якія дайшлі да нас з часоў сівой старажытнасці.
Вядомая прыкмета-забарона: нельга вітацца праз парог, так як гэта можа прывесці да спрэчкі, канфлікту, неразумення або нават варожасці паміж людзьмі. У аснове такіх уяўленняў усё тое ж разуменне парога як месца знаходжання душ продкаў. Зразумела, што ў такім выпадку чалавек, які знаходзіцца на другім баку парога, успрымаецца душамі продкаў як магчымы непрыяцель, вораг.
Лічыцца таксама, што чалавека, які ўваходзіць у хату, чакае непрыемнасць, калі ён спатыкнецца аб парог. Калі ж хто-небудзь спатыкаецца праз парог, выходзячы, - то гэта быў знак, што сюды чалавек хутка вернецца. А вось садзіцца на парог або становіцца на яго народная этыка не дазваляла. Асабліва асцерагаліся гэтага хлопцы і дзяўчаты, інакш іх чакае адзінота.
Вельмі часта выкарыстоўваўся парог і як рытуальнае месца ў народнай медыцыне. Напрыклад, каб ніхто не сурочыў (сглазіў) дзяцей, іх купалі на парозе, прычым ваду на іх лілі праз рэшата. Пры ткацтве жанчыны вельмі асцерагліся, каб хто-небудзь не сурочыў натканае імі палатно. Для гэтага аснову, на якой ткалі, абсыпалі пылам, якую збіралі на парозе.
Значнасць парога ў жыцці людзей адбівалася ў шматлікіх прыказках і прымаўках: «Не стаўшы ў парозе, не будеш сядзець на покуці», «Ты лаеш яго, а ў парозе яго стаіш», «Беднаму Бог залоціць парог», «Без Бога ні ды парога»…
А зараз праходзім далей. Пачэснае месца ў кожнай хаце займае печ. А навошта ў хаце печ?": Ёсць такі выраз: танцаваць ад печы. Пачнем мы наша знаёмства са старадаўнім сялянскім побытам з печы.
Печ займае ў сялянскай хаце важнае і пачэснае месца, звычайна ў бліжнім ад уваходу куце. Унутры печ мела «пад», на якім палілі дровы (тапілі печ) і рыхтавалі ежу, закрывалася яна засланкай. На прыпечцы, збоку ад вусця печы, была ямка ніша, куды зграбалі частку гарачых вуглёў, зачыняючы іх гарачым попелам. У гэтым стане вуголля захоўваліся круглыя суткі і выкарыстоўваліся ў якасці запалак. Калі вугольчыкі згасалі, гэта лічылася дрэннай прыметай. Негасімы "Вечны агонь" у ачагу быў для беларусаў сямейнай святыняй, сімвалам шчасця і дабрабыту. Старое павер'е забараняла аддалжваць яго ў суседзяў у святочныя дні.
Роля печы ў доме заключалася не толькі ў яе практычным прызначэнні (печ абагравае хату, у ёй рыхтуюць ежу, на ёй спяць, адпачываюць, лечацца). З печчу звязана шмат вераванняў і ўяўленняў.
Асаблівая павага да печы, стаўленне да яе як да жывой істоты падкрэсліваецца забаронай ужываць у яе прысутнасці грубыя або непрыстойныя словы:" Няможна гэтак казаць, бо печ у хаце","Сказаў бы, ды печ у хаце".
Печ была своеасаблівым цэнтрам хаты, увасабленнем старажытнага агменю (ачага), без якога немагчыма сабе ўявіць жыццё чалавека. Невыпадкова менавіта печ (а дакладней - падпечча) лічылася месцам знаходжання добрага духу-дамавіка ("дамавіка"), галоўная "абавязак" якога-клопат пра дабрабыт сям'і.
Таму, вясной, у дзень першага выгану жывёлы ў полі, гаспадыні кармілі кароў на печкавай засланцы, прыгаворваючы "Як гэтая засланка скурную ноч стаіць на сваім месцы, так бы і наша карова стаяла кожную ноч на сваім двары". З гэтай мэтай кармілі на засланцы і набытую карову, якую ўпершыню прыводзілі ў двор.
Печ ўспрымалі і як надзейную заступніцу ад хваробы і смерці. Стараліся выконваць наступны савет: увайшоўшы ў хату, у якой ляжыць хворы, трэба спачатку паглядзець на печ, каб не прыстала хвароба. У народнай медыцыне беларусаў быў вядомы прыём сімвалічнага "запякання" слабых, хворых дзяцей у печы. Дзіця заварочвалі ў адэяла і трымалі некалькі хвілін у печы адразу пасля таго, як скончылі яе тапіць. Лічылася, што пасля такога "запякання" дзіця набывае сілу і Здароўе.
Паколькі печ разумелася як "жаночае" месца ў хаце, у некаторых вёсках Гомельшчыны і цяпер існуе старадаўні звычай: жанчына на другі дзень пасля вяселля беліць печ у хаце свайго мужа. Гэтым яна імкнецца "задобрыць" печ, наладзіць адносіны з ёй, а значыць - з новай сям'ёй.
Што такое дзяжа? Звычайная ў сялянскім ўжытку рэч – дзяжа (дзяжа, дзежка, квашня, хлебніца), у якой заквашваць дражджавое цеста для прыгатавання хлеба, - звязвалася з незвычайнымі і цікавымі ўяўленнямі. Гэта зусім невыпадкова, таму што ў дзяжы адбывалася цуд: невялікі кавалачак цеста ў ёй быццам бы ажываў, падымаўся, рос, рыхтуючыся ператварыцца ў духмяны каравай.
Дзяжа мела форму наканаванай дагары шырокой бочкі, вечка (вечка) з абадком, каб прадухіліць выпирание тэсту на падлогу. Дзежа малых памераў (дзежка, ці блінніца) служыла для заквашивания цеста на бліны.
Калі набывалі новую дзежку, то ёю не карысталіся адразу, а імкнуліся «задобрыць». Ставілі на суткі разам са старой на адну посцілку і пад адным покрывам, каб новая дзяжа "прывыкла". Перад Вялікаднем( Вялікі тыдзень), на вербным тыдні, яе білі асвячонай у царкве Вярбой з пажаданнем здароўя і ўрадлівасці. А калі дзежку мылі, пакідалі невялікі кавалачак падрос тесту. Імкнуліся таксама не застудзіць і не запарыць дзежку, трымалі яе ў пэўным месцы і ні ў якім разе не давалі ў пазыкі ў чужую хату, каб не "пакрыўдзілася".
У тым выпадку, калі хлеб у дзяжы не не ўдаваўся, з ёю абыходзіліся строга: ставілі на парог уверх дном, утыкалі ў дно нож, палівалі кіпенем. На Віцебшчыне «маральна» ўздзейнічалі на дзяжу, аддаючы цеста, якое не падышло, свінням. Лічылася, што дезяжа абавязкова "выправіцца" , не вытрымаўшы такой абразы.
Вядома было выкарыстанне дзежкі і ў народнай медыцыне. Напрыклад, хворага дзіцяці клалі ў дзежку з надзеяй, што яму перадасца яе жыццяздольнасць, жыватворная сіла. Калі дзіця доўгі час не размаўляў і не хадзіў, яго саджалі на дзежку пасля таго, як з яе выберуць цеста.
Маючы непасрэднае дачыненне да жаночай працы, дзяжа шырока выкарыстоўвалася ў шлюбнай абраднасці. Цяпер ужо мала хто ведае, што да дзяжы мае прамое стаўленне выраз "садзіць на пасад, аддаваць замуж”. Пасадам называлася накрытая кажухом дзяжа, на якую саджалі нявесту (звычайна гэта рабіў яе брат). Гэты агульнаславянскі звычай звычайна сімвалізаваў уступленне ў пару жыццёвай сталасці.
Навошта беларусы вырошчвалі лён? Усё яшчэ грэбліва глядзяць беларусы на ільняную бялізну і на палатняную вопратку. Засела ў галовах, што лён ад беднасці. А калісьці ўсе сельскія ўсё жыццё хадзілі ў палатняным…
""Гладкае, не маркае, не цяжкае, прыдатнае для любой пары года", - так хваліў ільняную вопратку старажытнагрэчаскі гісторык Плутарх. Цаніў палатно і легендарны казачнік Гамер. У Старажытным Рыме амаль такія ж абрусы, што і нашы продкі засцілалі кожны дзень на стол, былі прадметам раскошы. Палатняная вопратка, якую кожны дзень насілі нашы продкі, упрыгожвала, як пішуць, біблейскіх герояў, фараонаў, жрацоў. На егіпецкіх фрэсках 3 тыс. да н.э. намаляваныя ўсе стадыі апрацоўкі лёну. Шчыльныя і моцныя палатняныя латы, якія не "грэлі" і якія не прабівала страла, насілі, напрыклад, воіны персідскага цара Ксеркса…
І на нашай зямлі лён быў калісьці адным з самых шанаваных раслінаў, бо і апранаў, і карміў. Беларускія жанчыны падчас трох найважнейшых паганскіх святаў, якія адзначаліся падчас зімовага і летняга сонцастаяння, а таксама падчас вясновага раўнадзенства, здзяйснялі магічныя дзеянні, каб лён вырас лепш. Увесну-варажылі, выцягваючы сцеблы травы з рассцеленга пад ільняным абрусам сена. Зімой, на Масленіцу, спецыяльна ездзілі на санках як мага далей, каб лён быў даўжэй. Улетку, На Купалле, дзяўчаты і маладыя жанчыны кідалі ў агонь бярозавыя галінкі і прыгаворвалі: “Каб мой лён быў такі ж вялікі, як гэта бярэзіна". А ўжо працы беларускія сялянкі не шкадавалі.
Што і здзіўляцца: адзенне, бялізна, пялёнкі, павязкі на раны ... ручнікі, якія выкарыстоўваліся амаль у кожным абрадзе, на вяселлі, на пахаванні. Абрусы, якія гулялі сваю нязменную абрадавую ролю і без якіх, ні свята, ні сустрэча гасцей не абыходзіліся.
А вось і прылады працы, якія дапамагалі ператварыцца льну ў палатно: пранік, пралка, калаўрот, верацены, матавіла, сукала, ткацкі станок і інш.
Для чаго ў хаце "куфар"? Пяройдзем цяпер да куфара (куфара, скрыні). Гэтая драўляная ёмістасць, у якой хавалі тканіну, бялізну, адзенне і каштоўнасці. У "куфар" збіралі пасаг нявесты - " Што сяляначкі пралі, што мяшчаначкі ткалі, а сястрычкі ў кафар залажылі» - так пелі падчас вяселля, а пасля куфар перавозілі ў дом маладога мужа. На вясельным возе куфар везлі «кубельнікі", якім давалі наказ не страціць "ні скрыні, ні пярыны, ні маладой гаспадыні". Пра жаніха спявалі: “Яго коні каваныя, вязуць скрыні маляваныя". Ён жа павінен быў выкупіць куфар - яму спявалася: "Скрыня сакоча. Чаго яна хоча? Паўтара залатога ад князя маладога». У сялянскай хаце, такім чынам, "куфар" быў самым каштоўным прадметам як для гаспадара, так і для гаспадыні.
Прылады працы. Тут мы бачым серп, вілы, цэп, сіта і іншыя рэчы, якія дапамагалі ў сялянскай працы падчас жніва, на якой працавалі ўсе члены сям'і…
Такім чынам, жніво на Беларусі была і застаецца самым важным працэсам. Гэта пацвярджаюць спецыяльныя абрады:" пакрыванне поля"," зажынкі","дажынкі". Кожны селянін імкнуўся як мага хутчэй пачаць жніво, каб жыта не пераспела. Жалі звычайна жанчыны і дзяўчаты, таму ў абрадах, звязаных са жнівом, прымалі ўдзел выключна яны адны.
Ранкам, да ўзыходу сонца, на поле ішла маладая жанчына і ў прысутнасці некалькіх дзяўчат зжынала невялікі Снапок жыта і, абвіўшы яго ручніком або кавалкам новага палатна, падкідвала прыгаворваючы:
Пакрыла ніўку
На добрую пажыўку;
Парадзі, Божа,
Наша збожжа!...
Затым жанчына з дзяўчатамі ішлі дадому або да гаспадара, чыё поле пакрывалі. Пры ўваходзе ў дом спявалі, аддавалі Снапок гаспадыні. Тая адорвала іх грашыма. Затым падыходзіла з паклонам да гаспадара. Гаспадар частаваў жніц і запрашаў на Зажынкі. Гэтым і сканчалася пакрыванне поля.
Праз два дні, у суботу ўвечары, спраўлялі Зажынкі. Перад гэтым прыбіралі хату і двор, стол засцілалі белым абрусам, клалі каравай хлеба і ставілі соль. Дачка гаспадара з сяброўкамі, адпраўлялася на поле, выконваючы песні. "Зажынальніцай" выбіралася жанчына "лёгкая на руку", каб усё жніво прайшло ўдала. На полі дзяўчыны перакусвалі. Зжыналі невялікі сноп жыта, перавязвалі яго чырвонай стужкай, неслі дадому і ставілі ў “чырвоным куце". У дзень зажынак рыхтавалася святочная вячэра, у час якой сям'я з'ядала хлеб і сыр, прынесеныя з нівы. Увесь абрад зажынак суправаджаўся абрадавымі песнямі.
Цікава праходзілі Дажынкі. Завяршаючы жніво, адна частка жніц, зрэзаўшы жменю жытніх каласоў, пачынала звіваць з іх вянок. У гэты час астатнія садзіліся на зямлю і спявалі. Першая са спявачак прысядала на кукішкі перад выпадкова пакінутым на полі кустом жытніх сцеблаў з каласамі, палола яго, затым звязвала сцеблы ля самых каласоў, што і называлася «барадой». У сярэдзіну куста клалі акрайчык хлеба і соль. Усё гэта дзеянне называлася "завіваннем бароды".
Затым жніцы з песнямі адпраўляліся дадому. Калі па дарозе ім трапляўся добра знаёмы чалавек, то зачынальніца надзявала яму вянок, а жніцы вакол «палоннага» спявалі песні да тых часоў, пакуль ён не даваў выкуп – грошы або якую-небудзь рэч.
Жніц дома сустракаў гаспадар. Дзяўчыны апраналі гаспадару на галаву вянок, а той запрашаў іх у дом, дзе яшчэ ў сенцах іх вітала гаспадыня, трымаючы ў руках гарэлку, хлеб, соль, сыр. Калі гатовы быў вячэру, то адразу садзіліся за стол. І не толькі жніцы, але і ўсе хто быў у хаце.
На Дажынкі пяклі бліны і да іх падавалі алей і мёд. Акрамя таго варылі вельмі густую кашу, каб пасевы і наступным летам былі такія ж густыя. Таксама пяклі або варылі парася, пяклі яечню і частавалі гарэлкай.
У наш час Дажынкі ператварыліся ў агульнадзяржаўнае свята ўраджаю.
Заключэнне: вось і падышла да канца наша экскурсія. Дзякуй за ўвагу.